Nevüs (ben) Tanı Tedavisi Cerrahisi

Nevüs Nedir?

Nevüs, halk arasında ben olarak da bilinmektedir. Ciltte bulunan melanin olarak anılan pigment üretiminde yardımcı olan ve iyi huylu olan lezyonlara nevüs denmektedir. Her birey doğduğu zaman cildinde nevüs vardır. Fakat bebekler daha pigment üretecek sağlık durumunda olmadıkları için cilt yüzeyinde görülmez. Bireyin cildinde var olan nevüs genellikle ayak içinde, el-avuç içerisinde ve genital bölgede oluşmaktadır. Birey büyüdükçe, nevüs kendini göstermeye başlar. Bunun sonucunda da nevüslerin farklı yapılarda olarak çeşitlendiğini söylememiz mümkündür.

• Junctional Nevüs: Çocukluk zamanında ortaya çıkar.
  • Compound Nevüs: Ergenlik zamanında ortaya çıkar.
  • İntradermal Nevüs: Bireyin erişkinlik döneminde ortaya çıkan nevüs, cilt üzerinde kendini belli ederek kabartı şeklinde oluşur.
  • Konjenital Nevüs: Bireyin doğru zaman da ortaya çıkan nevüs, tüylü yapıda ya da tüysüz yapıda olabilmektedir. Ayrıca bu tür nevüsler tehlike oluşturup ilerleyen zamanlarda cilt kanserine neden olabilir.
  • Spider Nevüs: Genellikle yüz çevresi, boyun çevresi ve göğüs çevresinde meydana gelmektedir. Örümceğe benzeyen spider nevüs, kırmızı renklidir. Karaciğer de olan rahatsızlık sonucunda ve güneşten gelen ışınlar sonucunda meydana gelir.

Nevüs Alınması Zarar Verir Mi?

Alanında uzman olan doktorların gerek gördüğü halde cilt kanserine sebep olma riski olan ya da benzeyenleri incelemek suretiyle patoloji bölümüne gönderilir. Eğer risk taşıyan nevüslerin alınmaması ve patolojiye incelemek için gönderilmemesi durumda bu bireye ciddi sağlık sorununa neden olarak kanser oluşabilir. Bütün bunların yanı sıra nevüsünden rahatsız olan bireyler de bir sağlık sorunu olmadan sadece estetik olarak daha hoş gözükmek amacıyla nevüslerini aldırabilir. Nevüs alınma hali bireyler de olumsuz bir durumu yoktur. Fakat halk arasında nevüs alınması benlerin artış göstermesine ya da kanserin oluşmasına neden olarak kabul edilir. Bunun tam aksine nevüslerin alınması herhangi bir sorun oluşturmamaktadır. Bütün bu durumlara bakıldığı zaman nevüs yani benlerin alınması bir soruna yol açmamaktadır. Aynı zamanda risk içeren benlerin alınarak patoloji bölümüne incelenmek üzere gönderilmesi oldukça önemlidir. Bir sorun var ise gerekli tetkikler sonucunda tedavi uygulanır.

Aynı zamanda renk değiştiren nevüs, zaman içerisinde büyüyen ve küçülen nevüs, kaşıntı hissi ve acı hissi veriyorsa risk içerdiğini söylemek doğru olur. Eğer bu tür değişimler meydana geliyorsa mutlaka alanında uzman olan doktorlar ile görüşmeli muayene olunmalıdır.

Nevüs Cerrahi Tedavisi

Eğer cilt kanserine sebep olan nevüsler mevcut ise tedavi için cerrahi eksizyon yapılmalıdır. Bu yöntem ile risk içeren lezyon vücuttan ayrılarak çıkarılan parça incelenmeye gönderilir. Nevüs cerrahi tedavileri için bakacak olursak cerrahi seçenekler için şunları söylemek mümkün olur.

• Basit Eksizyon: Yapılan eksizyon sonucunda dikiş atılır.
  • Seri Eksizyon: Doğuştan var olan nevüslerin hepsi bir kerede vücuttan çıkarılırsa birkaç seans eksizyon yapılmalıdır.
  • Shave-Traşlama: Bazı cilt lezyonları bireyden tıraş edilerek çıkarılır. Dikiş atılmadan iyileşmesi beklenir.